Sök:

Sökresultat:

735 Uppsatser om Filmens pćverkan - Sida 1 av 49

Lola Àr din vÀn : En studie i möjliga interaktiva filmberÀttelser med Lola Rennt i fokus

Uppsatsens syfte Àr att utreda huruvida ett visst mÄtt av interaktivitet Àr möjlig inom ramen för en films berÀttarstruktur. Med andra ord söker den visa om en tittare kan vara delaktig i filmens handlingsförlopp genom att aktivt pÄverka det. För uppsatsens syfte anvÀnds filmen Lola Rennt (Spring Lola, Tom Tykwer, 1998) som en teoretisk försökskanin. Genom analys av filmens berÀttarstruktur och diverse tidigare forskning, fallstudium inom interaktiv film, samt relevanta bitar ur de Narratologiska (berÀttarforskning) och Ludologiska (spelforskning) skolorna Àmnas det finna svar pÄ hur ett interaktivt filmnarrativ kan se ut, samt hur det skulle pÄverka tittarens relation gentemot filmens karaktÀrer och handling..

Graderad verkan med Stridsvagn 122

Denna undersökning pÄvisar möjligheten att gradera verkan med stridsvagn 122 vid en insats i Sveriges insatsomrÄde i Afghanistan. Hotbilden som rÄder gör att personalen mÄste ha ett gott skydd och möjlighet till verkan vilket stridsvagnen erbjuder. Tyngdpunkten i undersökningen ligger pÄ modern 120 mm ammunition dÀr Försvarsmaktens övningsammunition kan anvÀndas för att minska effekten i mÄlet och pÄ sÄ sÀtt gradera verkan. PÄ marknaden finns det ammunition som skulle komplettera redan befintlig ammunitionsportfölj framförallt pÄ korta avstÄnd och dÄ Àven med möjligheten att skjuta varningseld. SekundÀrbevÀpning (kulsprutor) pÄ vagnen kan Àven den anvÀndas för att gradera verkan.

Ett dolt narrativ : En kognitiv studie av Richard Linklaters film Waking Life (2001)

Syftet med denna uppsats Àr att analysera filmen Waking Life (Richard Linklater, 2001) utifrÄn David Bordwells narratologiska perceptionsteorier för att tydliggöra filmens narrativa konstruktion pÄ ett kognitivt plan.PÄ senare Är har det kommit allt fler filmer som utmanar ÄskÄdaren med ett experimentellt berÀttelseformat. Waking Life tillhör den gruppen men lÀmnar ocksÄ extra rum för ÄskÄdarens egna tolkningar.Genom ett fokus pÄ filmens protagonist och dennes öde sÄ riktar uppsatsens nÀranalys in sig pÄ filmens underliggande berÀttelse, som i filmen döljer sig och samtidigt blandas med filmens filosofiskt inriktade innehÄll.NÀranalysen anknyter stÀndigt till Bordwells teorier som ocksÄ visar sig vara vÀl anvÀndbara för en grundlÀggande linjÀr analys, men uppmÀrksammar samtidigt vissa av teorins brister. Sammanfattningsvis förtydligar uppsatsen detta genom att peka pÄ vikten av ÄskÄdarens medvetenhet om vem eller vilka det Àr som egentligen berÀttar en film. HÀr Àr Waking Life med sitt experimentella narrativa upplÀgg och kÀnslan av ett högst personligt berÀttande ett passande exempel..

Stranger than fiction : En studie kring berÀttarstruktur i en film

Denna uppsats Àr en narratologisk analys av berÀttarstrukturen inom filmen Stranger than fiction. Uppsatsen inleder med en terminologi samt en teoridel kring vad som Àr berÀttarstruktur. UtifrÄn detta analyserar jag filmen för att grundlÀggande redogöra kring hur den Àr berÀttad genom att först beskriva filmens totala fabula för att sedan analysera vad som egentligen förmedlas och pÄ sÄ sÀtt Àven komma fram till en slutsats kring filmens totala berÀttarstruktur. Resultatet visar pÄ att Stranger than fiction Àr berÀttad genom flertalet olika nivÄer som visar pÄ tvÄ olika berÀttare inom tvÄ olika diegeser som förmedlas genom samma berÀttare. Detta resultat leder till en tematisk diskussion ett postmodernt ontologiskt syfte som genom filmens komplicerade narratologiska struktur försöker förmedla budskapet ?lev det liv du vill ha? samt ?livet blir viktigt först nÀr döden gör sig synlig..

"Dom Àr uppvuxna med film" : En studie om filmens roll i svenskÀmnet

Syftet med denna uppsats handlar om att undersöka och jÀmföra hur tre svensklÀrare beskriver sitt arbete med film i svenskÀmnet och hur de ser pÄ filmens roll i svenskÀmnet. För att uppnÄ syftet stÀlls tre frÄgor: Hur ser de pÄ film i relation till styrdokumenten och som ett eget textbegrepp? Hur ser de pÄ film i relation till litteratur? Hur ser de pÄ film i relation till ungdomar? Denna studie bygger pÄ kvalitativa intervjuer som gjorts med tre svensklÀrare pÄ gymnasiet. Intervjuerna har spelats in med diktafon, transkriberats, analyserats och jÀmförts.     Resultatet visar pÄ att film anvÀnds för att illustrera en epok eller ett litterÀrt verk eller som en jÀmförelse i samband med tematiska arbeten. TvÄ av de tre lÀrarna beskriver filmens roll i relation till styrdokumenten.

Gymnasieelevers "gilla"-filmer : PĂ„verkar anslaget elevernas filmval?

Uppsatsens syfte Àr att granska sexton recensioner publicerade i svensk respektive amerikansk press gÀllande filmen Den Gröna Cykeln (Haifaa Al-Mansour, 2012). Undersökningen grundar i kritikernas syn pÄ genus och jÀmstÀlldhet samt kulturell och nationell identitet som filmen berör. Recensionerna analyseras och jÀmförs för att hitta skillnader och likheter i den svenska respektive amerikanska receptionen. Analysen visar att skillnaden mellan de tvÄ nationernas reception Àr uppdelade mellan de tvÄ fokusomrÄdena, dÀr de amerikanska kritikerna fokuserar pÄ kulturell och nationell identitet och jÀmför filmens skildring av det saudiarabiska samhÀllet med den amerikanska kulturen. De svenska kritikerna tycks generellt ha större fokus pÄ filmens skildring av genus och jÀmstÀlldhet till skillnad frÄn amerikanerna..

Filmens roll i svenskundervisningen : En studie av lÀrares förhÄllningssÀtt till mediet i gymnasieskolan

Syftet med arbetet Àr en fördjupning i och undersökning av filmens potential som didaktisk redskap i gymnasieskolans svenskundervisning och i vilken utstrÀckning mediet anvÀnds. Multimodal teoribildning har studerats och en extensiv litteraturgenomgÄng genomförts för att identifiera möjliga anvÀndningsomrÄden för film. Kvalitativa intervjuer med lÀrare som Àr verksamma i svenskÀmnet i gymnasieskolan idag har utförts. Det huvudsakliga resultatet frÄn studien belyser att lÀrare Àr positivt instÀllda till att anvÀnda film i sin undervisning och gör det till viss del, men att det behövs mer vÀgledning och struktur runt bÄde konsumtion och produktion av film för att lÀrarna ska kunna nyttja dess fulla multimodala och didaktiska potential i klassrummet..

NÀr pojkar lÀser och inte förstÄr : en undersökning om gymnasiepojkars upplevelse vid lÀsning av en novell

Uppsatsens syfte Àr att granska sexton recensioner publicerade i svensk respektive amerikansk press gÀllande filmen Den Gröna Cykeln (Haifaa Al-Mansour, 2012). Undersökningen grundar i kritikernas syn pÄ genus och jÀmstÀlldhet samt kulturell och nationell identitet som filmen berör. Recensionerna analyseras och jÀmförs för att hitta skillnader och likheter i den svenska respektive amerikanska receptionen. Analysen visar att skillnaden mellan de tvÄ nationernas reception Àr uppdelade mellan de tvÄ fokusomrÄdena, dÀr de amerikanska kritikerna fokuserar pÄ kulturell och nationell identitet och jÀmför filmens skildring av det saudiarabiska samhÀllet med den amerikanska kulturen. De svenska kritikerna tycks generellt ha större fokus pÄ filmens skildring av genus och jÀmstÀlldhet till skillnad frÄn amerikanerna..

"Film ska ha ett budskap" : En studie av lÀrares syn pÄ filmens roll i undervisningen

Syftet med vÄr undersökning Àr att se hur lÀrare förhÄller sig till filmens roll i undervisningen. Vi intresserar oss av hur valet av film sker och hur eventuell filmvisning efterarbetas i klassrummet. Dessutom vill vi veta i vilken utstrÀckning elever fÄr producera egen film. FrÄgestÀllningarna besvaras med hjÀlp av empirisk insamling frÄn intervjuer som sex svensklÀrare frÄn tre olika skolor deltog i. Resultatet pekar pÄ att lÀrare har en positiv instÀllning till anvÀndandet av film i undervisningen men att svenskÀmnet stödjer sig pÄ traditionell litteratur.

Ett pedagogiskt hjÀlpmedel eller ett tidskrÀvande moment? : -FörskollÀrares och barnskötares instÀllning till IKT i förskolan

Uppsatsens syfte Àr att granska sexton recensioner publicerade i svensk respektive amerikansk press gÀllande filmen Den Gröna Cykeln (Haifaa Al-Mansour, 2012). Undersökningen grundar i kritikernas syn pÄ genus och jÀmstÀlldhet samt kulturell och nationell identitet som filmen berör. Recensionerna analyseras och jÀmförs för att hitta skillnader och likheter i den svenska respektive amerikanska receptionen. Analysen visar att skillnaden mellan de tvÄ nationernas reception Àr uppdelade mellan de tvÄ fokusomrÄdena, dÀr de amerikanska kritikerna fokuserar pÄ kulturell och nationell identitet och jÀmför filmens skildring av det saudiarabiska samhÀllet med den amerikanska kulturen. De svenska kritikerna tycks generellt ha större fokus pÄ filmens skildring av genus och jÀmstÀlldhet till skillnad frÄn amerikanerna..

"The simple act of riding a bike" : Svenska och amerikanska kritikers reception av filmen Den Gröna Cykeln

Uppsatsens syfte Àr att granska sexton recensioner publicerade i svensk respektive amerikansk press gÀllande filmen Den Gröna Cykeln (Haifaa Al-Mansour, 2012). Undersökningen grundar i kritikernas syn pÄ genus och jÀmstÀlldhet samt kulturell och nationell identitet som filmen berör. Recensionerna analyseras och jÀmförs för att hitta skillnader och likheter i den svenska respektive amerikanska receptionen. Analysen visar att skillnaden mellan de tvÄ nationernas reception Àr uppdelade mellan de tvÄ fokusomrÄdena, dÀr de amerikanska kritikerna fokuserar pÄ kulturell och nationell identitet och jÀmför filmens skildring av det saudiarabiska samhÀllet med den amerikanska kulturen. De svenska kritikerna tycks generellt ha större fokus pÄ filmens skildring av genus och jÀmstÀlldhet till skillnad frÄn amerikanerna..

Behovet av indirekt eld och CAS vid militÀra operationer i bergsterrÀng

Denna uppsats syftar till att undersöka behovet av indirekt eld och Close Air Support i militÀraoperationer i bergsterrÀng och belysa vilka aspekter som pÄverkar nyttjandet av försvarsmaktensenheter och verkanssystem vid insatser i bergsmiljö. För att svara pÄ syftet med uppsatsen har följande studiefrÄga stÀllts: Hur anvÀnde USA den grundlÀggande förmÄgan verkan för att pÄverka motstÄndaren under Operation Anaconda? Fallstudie och textanalys har anvÀnts som vetenskaplig metod och teknik för denna uppsats. Inledningsvis studerades texter om operation Anaconda och hur operationen genomfördes. DÀrefter studerades svenska doktriner och reglementen avseende teorier om grundlÀggande förmÄgor och hur verkan uppnÄs i striden.

Film som hjÀlpmedel eller som text i egen rÀtt? En studie med utgÄngspunkt i svenskÀmnets vidgade textbegrepp

I kursplanen för Àmnet svenska finns det relativt nya vidgade textbegreppet, vilket innebÀr att text inte lÀngre innefattas av tryckt text utan Àven kan vara bild, film, teater etcetera. Denna studie tar sin utgÄngspunkt i film som text. Syftet med undersökningen Àr att studera huruvida film som text kan likstÀllas med den litterÀra texten i svenskundervisningen eller om filmmediet fortfarande, som forskningen benÀmner det, anses vara av lÄg status. I forskningsbakgrunden problematiseras filmens roll i svenskundervisningen och förslag pÄ ytterligare bearbetningsmöjligheter angÄende film som text ges. Undersökningen grundar sig pÄ intervjuer med tre gymnasielÀrare samt enkÀtundersökningar med respektive lÀrares elever, vilka lÀser kursen Svenska B.

Posterosuperiort impingement i glenohumeralleden: En kunskapsöversikt gÀllande patofysiologi, diagnostiska metoder & konservativ behandling.

Syftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ hur lÀrare i gymnasieskolan arbetar med fiktioner av olika slag och om arbetssÀtten skiljer sig Ät beroende pÄ om undervisningen sker i ett yrkesförberedande program eller ett högskoleförberedande program. Fyra verksamma lÀrare intervjuades utifrÄn en halvstrukturerad intervjuguide. Resultatet visar att lÀrarna har frÄngÄtt de gamla traditionella arbetssÀtten dÀr man ofta arbetade i kronologisk ordning och dÀr eleverna fick skriva recensioner. Idag lÀggs fokus pÄ att hitta teman, koppla fiktioner till samhÀllets utveckling och elevernas egna liv och erfarenheter samt att analysera fiktioner via gruppdiskussioner alternativt helklassdiskussioner. Filmens roll i skolan har fÄtt högre status och filmens sprÄk har tagit plats i undervisningen.

Film som hjÀlpmedel eller som text i egen rÀtt? En studie med utgÄngspunkt i svenskÀmnets vidgade textbegrepp

I kursplanen för Àmnet svenska finns det relativt nya vidgade textbegreppet, vilket innebÀr att text inte lÀngre innefattas av tryckt text utan Àven kan vara bild, film, teater etcetera. Denna studie tar sin utgÄngspunkt i film som text. Syftet med undersökningen Àr att studera huruvida film som text kan likstÀllas med den litterÀra texten i svenskundervisningen eller om filmmediet fortfarande, som forskningen benÀmner det, anses vara av lÄg status. I forskningsbakgrunden problematiseras filmens roll i svenskundervisningen och förslag pÄ ytterligare bearbetningsmöjligheter angÄende film som text ges. Undersökningen grundar sig pÄ intervjuer med tre gymnasielÀrare samt enkÀtundersökningar med respektive lÀrares elever, vilka lÀser kursen Svenska B.

1 NĂ€sta sida ->